Haber: Tuğçe EROL
2 BÜYÜK REVİZYON
Yeni sistemin işleyişinde taşlar her geçen gün bir bir yerine oturuyor. Bu eksende “Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatları Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi” yayımlandı. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırmalar Kurumu (TÜBİTAK)’nun ana hatlarının yeniden çizildiği 4 numaralı Kararnamede yer alan 41. Bölüm, kurumun görev, amaç ve uygulamalarıyla ilgili önemli detayları barındırıyor. Bu çerçevede önemli revizyon, ortaklık yapısıyla ilgili olan düzenlemeyi kapsıyor. İşte TTO ve kuluçka merkeziyle ilgili de önemli düzenlemeleri bünyesinde barındıran düzenlemeyle ilgili tüm detaylar…
STB KOORDİNASYONLU
Birincil görevi, Türkiye'nin rekabet gücünü ve refahını artırmak ve sürekli kılmak için toplumun her kesimi ve ilgili kurumlarla iş birliği içinde, ulusal öncelikler doğrultusunda bilim ve teknoloji politikaları hakkında çalışmak ve bunları gerçekleştirecek altyapının ve araçların oluşturulmasına katkı sağlamak olan TÜBİTAK, Ar-Ge faaliyetlerini özendirmeye, koordine etmeye ve teknoloji kültürünü yeşertmeye devam edecek. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı koordinasyonuyla faaliyetlerini sürdürecek olan kurumun görevleriyle ilgili düzenlemeleri barındıran 584’üncü Maddenin 1.fıkrası, Türkiye’nin bilim ve teknolojiye, buluş ve yeniliğe dayalı rekabet gücünün yükseltilmesine, ekonomik ve sosyal gelişimine, ülke güvenliğine, insan ve çevre sağlığına katkı sağlamaya dönük stratejik alanlarda yapılacak araştırmalar için teknoloji altyapısını güçlendirici merkezler ve enstitüler kurmaya da yer veriyor.
KULUÇKA VE TTO KURABİLECEK
İlk maddenin d bendinde belirlendiği gibi, Türkiye'nin taraf olacağı bilimsel ve teknolojik yardım ve iş birliği anlaşmalarının hazırlanması ve müzakeresinde Cumhurbaşkanlığına önerilerde bulunma ve bu anlaşmaların izlenme ve uygulanmasında ilgili mevzuat çerçevesinde görev alma yetkisi bulunan TÜBİTAK’ta, 2’nci Madde’de bir değişiklik göze çarpıyor. TÜBİTAK, sayılan görevlerini aktif olarak yerine getirme amacıyla kuluçka merkezi, teknoloji merkezi, teknoloji transfer ofisleri, proje geliştirme ve bilgi aktarım merkezleri, bilim merkezi, bilim parkı ve benzerlerini kurmak ve desteklemek yönünde de yetki sahibi kılındı. Yeni sisteme dahil olmadan önce geçerli olan 278 Nolu TÜBİTAK Kurulması Hakkında Kanun’da kuluçka merkezi, teknoloji merkezi ve teknoloji transfer ofisleri ibaresi yer almıyordu. Kurum ayrıca yurt dışı irtibat büroları kurmak, destek programları oluşturmak, iş birliği ağları ve kümelenme faaliyetlerini desteklemek, proje pazarı, bilim fuarı, yarışma ve benzeri etkinlikleri düzenlemek ve desteklemek, ödül, burs ve teşvik ikramiyesi vermekle de yetkilendiriliyor.
ORTAK OLABİLECEK
1. Maddenin c bendinde yer alan değişim ise inovasyon camiasını yakından ilgilendiriyor. TÜBİTAK bünyesinde araştırma ve geliştirme faaliyetlerini yapan merkezlerde, enstitülerde ve birimlerde geliştirilen teknolojilerin üretimde ve ihtiyaç duyulan alanlarda tanıtılmasını, kullanılmasını veya bunlardan daha kolay yararlanılmasını sağlamak için gerekli ortamları ve yönetim yöntemlerini hazırlamak ve bu teknolojilerin ülke ekonomisine, sınai ve sosyal gelişmeye katkıda bulunacak ticari değerlere dönüşmesini sağlamak amacıyla ilgili Bakanın onayı üzerine şirket kurmak ve kurulmuş şirketlere ortak olmak, kurumla ilgili yapılan en önemli revize kabul ediliyor.
BİLİM GİTTİ, YÖNETİM GELDİ
585’inci Madde’nin 1.fıkrasına göre kurumun organ ve birimleri arasında yer alan Bilim Kurulu ibaresi Yönetim Kurulu olarak değiştirildi. TÜBİTAK’ın organ ve birimleri şöyle sıralandı:
a) Yönetim Kurulu,
b) Başkanlık,
c) Araştırma merkezleri, enstitüler ve benzeri birimler,
ç) Kurumun görevlerini yerine getirebilmesi için gerek duyulan bilim parkı, bilim merkezi, müze ve benzeri diğer birimler.
BİLİM KURULUYLA İSTİŞARE
278 Sayılı bir önceki kanuna nazaran stratejik planlara ayrı parantez açan yeni KHK’nın 590’ıncı Maddesinde kurumun üçer yıllık dönemlerle stratejik plan hazırlamasının altı çizildi ve sisteme yeni entegre edilen Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikaları Kurulunun da görüşlerinin alınması şart koşuldu. 591’inci Madde’nin 1.fıkrasına göre ise TÜBİTAK’ın gelir kaynakları, bütçeden aktarılan tutar, yardım, bağışlar, vasiyetler, kurum dışına verilecek hizmetler karşılığında alınacak paranın yüzde 60’ı, kuruma ait taşınır ve taşınmazların gelirleri, danışma hizmeti gelirleri, işletme ve birimlerden aktarılan gelirler, buluşlardan doğan gelirler, yayım ve faaliyet gelirleri olarak belirlendi.